Untitled design.png

GEZOCHT: WISKUNDELERAREN UIT HET SECUNDAIR ONDERWIJS DIE REGELMATIG ICT GEBRUIKEN IN HUN LESSEN.

155189712_928283807975987_97871415592013

Wiskundeleraren willen zo goed mogelijk onderwijs geven. Steeds meer wiskundeleraren maken daarvoor gebruik van ICT-hulpmiddelen. ICT maakt het onderwijs niet alleen eigentijdser, maar met slimme verbindingen tussen leerinhoud, didactiek en ICT valt ook de aantrekkelijkheid en kwaliteit van het onderwijs te vergroten. Desondanks is het momenteel nog onduidelijk hoe en waarom wiskundeleraren ICT inzetten om te komen tot een aantrekkelijker, efficiënter en/of effectiever wiskundeonderwijs. Op deze vraag zoeken we met het onderzoeksproject ‘T-PRISM een antwoord.

Wat houdt het onderzoeksproject in?

 

Binnen het T-PRISM-onderzoeksproject bestuderen we hoe en waarom leraren ICT gebruiken in hun wiskunde-onderwijsHierbij willen we ontrafelen welke didactische redenen schuilen achter het ICT-gebruik van wiskundeleraren uit het secundair onderwijs. Daarom willen we zicht krijgen op (1) hoe wiskundeleraren ICT integreren binnen hun lesgeven en (2) welke redenen aan de basis liggen van hun ICT-gebruik.

 

Het onderzoek bestaat uit twee delen: een basis en een uitdieping. Leraren kunnen kiezen of ze aan één (de basis) of beide delen deelnemen.

 
 

BASIS

155080185_4371319229561950_1137687989833

Vragenlijst

Via een vragenlijst peilen we o.a. naar wiskundeleraren hun huidig ICT-gebruik, de redenen achter hun ICT-gebruik en hun opvattingen over wiskunde-onderwijs.

De vragenlijst invullen neemt ongeveer 
45 minuten in beslag

UITDIEPING

154995696_248828410257223_29553332454226

Opname van twee videoclips

We vragen aan wiskundeleraren om twee videoclips op te nemen.

Videoclip 1 bestaat uit praktijkbeelden van een zelfgekozen ICT-ondersteunde onderwijsleeractiviteit (4-8 minuten)

Videoclip 2 bestaat uit extra toelichting die gegeven wordt bij de praktijkbeelden uit de eerste videoclip (10 minuten)

Wat gebeurt er met de onderzoeksresultaten?

Naast het rapporteren van de resultaten in academische tijdschriften, willen we de opgedane inzichten enerzijds terugkoppelen aan de onderwijspraktijk via een onderzoekssamenvatting en een bijscholing, anderzijds willen we ook werken aan de didactische ICT-bekwaamheid van toekomstige wiskundeleraren door aan de slag te gaan met de onderzoeksbevindingen in de lerarenopleiding.

Welke voordelen zijn verbonden met deelname aan dit onderzoek?

Naast het het participeren aan een uniek onderzoeksproject dat nog nooit eerder werd uitgevoerd in Vlaanderen, houdt deelname volgende voordelen in:

VOORDELEN

Vragenlijst

154736708_1138966919890321_9044678045686

U ontvangt een samenvatting van de bevraging die o.a. een overzicht bevat van de ICT-toepassingen die de deelnemende wiskundeleraren gebruiken.

155007118_1341661349524478_4727445178861

U maakt kans op één van de 20 bol.com bonnen t.w.v. 10 euro die we verloten onder de deelnemende leraren.

VOORDELEN

Opname van twee videoclips

155325591_3850540168317976_6215436465805

U wordt vrijblijvend uitgenodigd op een gratis bijscholing omtrent het gebruik van ICT binnen wiskunde in het secundair onderwijs.

155007118_1341661349524478_4727445178861

U maakt kans op één van de 20 bol.com bonnen t.w.v. 25 euro die we verloten onder de deelnemende leraren.

154714298_492095315287560_24125175329189

U draagt – mits expliciete toestemming om de videobeelden te gebruiken – een steentje bij aan het opleiden van toekomstige generaties wiskundeleraren.

Hoe neemt u deel aan het onderzoek?

Wiskundeleraren kunnen zich inschrijven voor dit onderzoek door het deelnameformulier in te vullen. Na het invullen van het formulier krijgt u via mail de nodige informatie en instructies over de onderzoeksluiken waarvoor u zich inschreef. Let op: de kans bestaat dat deze mail in uw spamfolder terecht komt!

155189712_928283807975987_97871415592013